Inngrep mot eksklusivitetsbestemmelser til Foodora – økt fokus på digitale plattformer
Konkurransetilsynet fattet nylig vedtak mot Foodora, hvor Foodora forbys å ha eksklusivitetsklausuler og andre former for ekskluderende adferd i sine avtaler med restauranter som benytter seg av deres matleveringsplattform.
Konkurransetilsynet fattet nylig vedtak mot Foodora, hvor Foodora forbys å ha eksklusivitetsklausuler og andre former for ekskluderende adferd i sine avtaler med restauranter som benytter seg av deres matleveringsplattform.
De nordiske konkurransemyndighetene publiserte høsten 2020 en rapport angående konkurranserettslige utfordringer i digitale markeder. Med dette vedtaket viser Konkurransetilsynet at tilsynet har intensivert dets fokus på digitale plattformer og tosidige digitale markeder.
Vedtaket mot Foodora er det andre i rekken av viktige vedtak fattet av Konkurransetilsynet i markedet for digitale tjenester. Tilsynet fattet i 2020 vedtak om å forby Schibsteds oppkjøp av Nettbil, en digital tosidig handelsplattform for kjøp og salg av biler. Schibsted har besluttet å prøve vedtaket som senere ble oppretthold av Konkurranseklagenemda for Gulating lagmannsrett. Det blir den første saken hvor en sak om foretakssammenslutninger prøves av domstolene.
Konkurransetilsynet understreker i vedtaket at tosidige digitale markeder ofte karakteriseres av hurtig vekst og sterke nettverkseffekter. Etableringshindringene er store, og nye aktører er nødt til å oppnå en viss størrelse for å kunne konkurrere effektivt mot allerede etablerte aktører. På grunn av dette må dominerende aktører være særlig påpasselige med å ikke foreta utilbørlige handlinger som har en negativ effekt på konkurransen. Dette var noe av det de nordiske konkurransemyndighetene rettet fokuset mot allerede i 2020-rapporten.
Detaljene i Konkurransetilsynets ferske vedtak er enda ikke kjent på nåværende tidspunkt, men i henhold til pressemeldingen fra tilsynet er nøkkelpunktene at:
- Foodora kan ikke ha eksklusivitetsklausuler i avtaler med restauranter som benytter seg av deres matleveringsplattform.
- Foodora kan ikke ha andre former ekskluderende praksis i avtaler med restauranter som benytter seg av deres matleveringsplattform.
- Forbudet inkluderer alle former for insentiver og utøvelse av press for å oppnå eksklusivitet.
- For eksempel kan ikke Foodora ha høyere priser for restauranter som velger å inngå samarbeid med konkurrerende matleveringsplattformer.
Vedtaket er opplyst å ha en varighet på tre år. Det er også oppnevnt en forvalter som skal føre kontroll med at Foodora overholder vedtaket.
Foodora-vedtaket kan også sees på som en del av et større europeisk fokus mot konkurranserettslige utfordringer i den raskt voksende digitale økonomien. EU har allerede fremmet forslag om to rettsaker, Digital Markets Act og Digital Services Act, som nettopp er et forsøk på å regulere dominerende digitale plattformers markedsopptreden.
CLPs advokater innenfor Teknologi/IPR og Retail følger utviklingen innenfor digitalisering og varehandel tett og jobber til enhver tid med saker om digitale handelsplattformer.
Stephan Brodschöll bistår klienter i internett-, IT-, telekommunikasjons-, teknologi- og mediebransjen med hovedvekt på immaterielle rettigheter, kontraktsrett, konkurranserett, personvernrett og regulatoriske spørsmål. Brodschöll er en erfaren konkurranserettsadvokat, og han har i flere år jobbet med digitaliseringsprosjekter og rettslige spørsmål knyttet til kunstig intelligens (AI) og Big Data.
Kjetil Vågen har omfattende erfaring med bistand til klienter innen kjededrift, med hovedvekt i retail/varehandel, hotell- og restaurantdrift som bransjer. Han bistår klienter blant annet med kjøp og salg av virksomheter, selskapsrett, franchisekontrakter, varemerkerett, konkurranserett, offentlig anskaffelser, distribusjonsavtaler, samarbeidsavtaler, personvern/GDPR, leiekontrakter, konkursrett og generell kontraktsrett.
Foto: Shutterstock