{"id":6754,"date":"2023-11-20T17:52:21","date_gmt":"2023-11-20T17:52:21","guid":{"rendered":"https:\/\/clp.no\/?p=6754"},"modified":"2023-11-20T17:52:21","modified_gmt":"2023-11-20T17:52:21","slug":"apenhetsloven-kontroll-fra-forbrukertilsynet","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/clp.no\/apenhetsloven-kontroll-fra-forbrukertilsynet\/","title":{"rendered":"\u00c5penhetsloven – Kontroll fra Forbrukertilsynet"},"content":{"rendered":"
Kontroll gjennomf\u00f8rt av Forbrukertilsynet har avdekket at mange virksomheter bryter med pliktene etter \u00e5penhetsloven<\/strong><\/p>\n Advokatfirmaet CLP har i en artikkel for Retailmagasinet<\/a> oppsummert funnene gjort av Forbrukertilsynet som den 15. november 2023 gjennomf\u00f8rte kontroll av\u00a0500 virksomheter for overholdelse av krav om at redegj\u00f8relse etter \u00e5penhetsloven skal v\u00e6re tilgjengelig p\u00e5 nettsidene til selskapene.<\/p>\n Funn fra Forbrukertilsynets kontroll publisert 15. november 2023: <\/strong><\/p>\n Forbrukertilsynet har fulgt opp de kontrollerte virksomhetene som mangler redegj\u00f8relse p\u00e5 nettsiden sin. 100 av de 500 kontrollerte selskapene skal ha mottatt brev fra Forbrukertilsynet. \u00a0Forbrukertilsynet viser med dette at de aktivt vil f\u00f8lge opp overholdelse av \u00e5penhetsloven og veilede virksomheter for at virksomhetene skal operer i tr\u00e5d med \u00e5penhetsloven. Forbrukertilsynet har imidlertid ogs\u00e5 sanksjonsmuligheter som beskrevet under.<\/p>\n Vi har i tidligere nyhetsbrev skrevet om kravene til aktsomhetsvurderinger <\/a>\u00a0og hvordan redegj\u00f8re for disse<\/a>.<\/p>\n Varierende kvalitet p\u00e5 redegj\u00f8relsene som er tilgjengelig p\u00e5 nettsider<\/strong><\/p>\n Forbrukertilsynet uttaler at det er “varierende kvalitet” p\u00e5 de publiserte redegj\u00f8relsene. Vi leser det slik at Forbrukertilsynet mener disse redegj\u00f8relsene ikke er tilstrekkelige etter \u00e5penhetsloven.<\/p>\n Fra funnene til Forbrukertilsynet siteres det f\u00f8lgende:<\/p>\n Risikerer h\u00f8ye b\u00f8ter<\/strong><\/p>\n Forbrukertilsynet oppgir at de vil fortsette \u00e5 kontrollere at pliktene i \u00e5penhetsloven f\u00f8lges, og at de ved fremtidige tilsyn og eventuelle sanksjoner vil legge vekt p\u00e5 at det er sendt brev og gitt veiledning til de virksomhetene som har mottatt dette. Kvaliteten p\u00e5 redegj\u00f8relsene vil fremover bli gjenstand for videre oppf\u00f8lging.<\/p>\n Ved brudd p\u00e5 loven kan Forbrukertilsynet gi forbuds- og p\u00e5budsvedtak, men ogs\u00e5 \u00f8konomiske sanksjoner i form av tvangsmulkt eller overtredelsesgebyr.<\/p>\n Nylig var forskrift om utm\u00e5ling av tvangsmulkt og overtredelsesgebyr p\u00e5 h\u00f8ring, og det er i forskriften foresl\u00e5tt b\u00f8ter p\u00e5 opptil 4 % av omsetning eller 25 millioner kroner, der h\u00f8yeste bel\u00f8p benyttes. Dette niv\u00e5et ble foresl\u00e5tt opprettholdt av departementet. Det er s\u00e5ledes grunn til \u00e5 vente sv\u00e6rt h\u00f8ye b\u00f8ter for brudd p\u00e5 redegj\u00f8relsesplikten etter \u00e5penhetsloven.<\/p>\n Vi oppfordrer sterkt til at alle bedrifter som enda ikke har kommet skikkelig i gang med arbeidet med aktsomhetsvurderinger og\/eller ikke har publisert en redegj\u00f8relse p\u00e5 sine hjemmesider iverksetter arbeidet snares og gir det h\u00f8y prioritet.<\/p>\n Artikkelen er skrevet av:<\/p>\n\n
\n